605 211 252 / 731 562 631

Tejpování

Taping nebo-li tejpování je metoda, kdy za pomocí speciálních lepících pásek nalepených na kůži v problémové oblasti dochází k pasivní podpoře kloubů a vazů. Tejpování je častou indikací v oblasti sportovní i terapeutické medicíny. Ve sportu je taping čím dál více využívaný pro stabilizaci kloubních struktur jako prevence proti poškození kloubů a šlach nebo pro posílení stability již narušeného kloubu po úrazech nebo nadměrném a častém přetěžování. Časté je poškození vazů ve smyslu natržení nebo dokonce přetržení. Vazy jsou součástí kloubů a hojí se pevnou vazivovou jizvou, která se často znovu poraní a způsobuje prodloužení vazů. Prodloužené, volné vazy umožní pohyb většího rozsahu než je běžné a tím dochází k opotřebování kloubních chrupavek a dalším degenerativním změnám, které mohou později vyústit až do artrózy.

Terapie

V rámci terapie se taping užívá jako pasivní podpora, jež má za úkol ulevit namáhanému kloubu a snížit přetěžování dané oblasti. Pomocí tapingu je poškozená část pohybového aparátu méně náchylná k přetěžování a postižená část je udržována ve fyziologicky optimální poloze. Speciální techniky tejpování tedy umožňují kloubu pohyb v jeho běžném rozsahu bez překročení bolestivých hranic. Vzhledem k charakteru potíží existují dva druhy tejpování, a to fixní (pevné) a kinesio (elastické). Jsme schopni provést správnou a hlavně funkční aplikaci tejpu.

Jak tejpování pomáhá?

* Snižuje otok

* Zmírňuje či zcela odstraňuje bolest

* Podporuje hojení

* Stabilizuje klouby

* Podporuje vazy a svaly

* Řeší lymfedém

* Řeší akutní jizvy a mnoho dalšího

Kromě užití jako podpůrný prostředek při sportu nebo pro terapeutické účely je taping využíván jako korekční prostředek pro drobné deformace (např. při propadlé nožní klenbě, při vbočeném palci apod.). Dobře také působí na nervový a oběhový systém. Přesto, že je tato metoda primárně určená pro sportovní účely, je nyní z 85% využívána mimo sport. Abychom byli konkrétní, jde především o uplatnění ve fyzioterapii, pediatrii, neurologii, ortopedii, terapii lymfedému a jizvy, preventivní medicíně, egoterapii a mnoho dalších.

Kineziotaping vyvinul v 70. Letech minulého století japonský lékař a chiropraktik Kenzo Kase. Zkoumáním nalepováním pružných pásek na kůži zjistil, že při sportovních výkonech dochází k menší úrazovosti a naopak přetížený svalový a kosterní systém je odlehčen. Dochází k normalizaci svalového napětí a zároveň ke zlepšení funkce krevního a lymfatického oběhu. Důslednou aplikací tejpů vytvořil techniku použitelnou nejen pro sportovce, ale také pro doléčení úrazů, regeneraci a rehabilitační činnost.

Pár zásad: S jakýmkoliv tejpem je třeba po nalepení zacházet velice šetrně. Do třiceti minut je náchylný na poškození. Po této době je možné se sprchovat, koupat, plavat a ani sauna tejp nezlikviduje. Jen je potřeba při vysušování dbát zvýšené pozornosti a vždy tejp vysušovat jemným pohybem od středu ke krajům. Přesto, že je svalový tejp nalepený bez tahu, je dobré mít na zřeteli, že vytvořením kožních vlnek v uvolněném stavu svalstva vzniká poměrně silný tah na pokožce. Pamatujte, že páska pracuje 24 hodin denně. Je možné, že v prvním dnu a hlavně v noci, kdy jsou všechny změny a reakce organismu citlivější, budete pociťovat určité nepohodlí, či zesíleně vnímat aktivitu tejpů.